søndag den 19. september 2010

Yes Sir!

10.45 gik starten i Næstveds løb lørdag formiddag. En Næstved rytter klikker i pedalerne og kører med det samme. Han gjorde det samme i sidste uge i Lyngby og holdte ikke længe så jeg ser det ikke som en trussel.

Der kører hurtigt en mand efter ham og i feltet lægger Næstved rytterne sig frem og tager det overordentligt roligt i fronten af feltet. De første 4-5 km. kører vi på en stor hovedvej hvor der er næsten stik modvind. Det gør at der ikke er nogen der har videre lyst til at lægge sig frem og trække, så Næstved rytterne får lov at kører deres latterlig lave tempo og rytterne ude foran får hurtigt et stort hul.

En træt og glad mand :-)

Tempoet irritere mig, men på den anden side så har jeg heller ikke lyst til at lægge mig frem og trække. Da vi kører væk fra hovedvejen kommer der dog lidt fart på feltet, men der går ikke længe før vi drejer ind i vinden igen og tempoet falder igen. Der går ikke længe før en Lyngby mand kører, jeg følger efter, han slå ud og jeg fortsætter alene.

Jeg får hul og jeg giver den alt hvad jeg har. Efter en lille km. kommer jeg op til to mand som ligger på mellemhånd. Lige som jeg kommer op, kører den ene simpelthen helt uprovokeret af vejen. De må have været en mellemting af vinden og udmattelse der gjorde at han ikke kunne styre cyklen. Det var lidt en skam for så var vi kun to til at kører i den hårde vind. Rytteren som jeg sidder sammen med, er fra Ordrup og vi finder hurtigt ind i et godt samarbejde.


Ordrup rytteren som jeg var i udbrud med stort set hele løbet, tak for godt samarbejde!


Jeg tager lidt længere føringer en ham, men det virker ikke som om han sidder og fedter med kræfterne, han havde ikke mere og kører med, men når han førte fik jeg nogle tiltrængte hvil fra vinden. Da vi har kørt små 20 km. kommer der en Ballerup rytter op til os. Dejligt med lidt selskab, og en ekstra mand til at trække.


Vi holder den godt gående, og kører ca. 15 km. yderligere før vi får følgeskab af en 5 mandsgruppe bagfra. Ca. samtidigt henter vi Næstved manden som har siddet ude foran. Nu er vi en 9 mandsgruppe og det er noget nær en optimal størrelse gruppe i den vind vi kørte i. Der sidder nogle stærke rytter med, og jeg har en god fornemmelse for at vi kan få tingene til at holde hjem.


Jeg spare mig ikke på nogen måde, og giver alt for at vi skal holde et fornuftigt tempo. Der er kommet endnu en Ordrup rytter op, og han forstå ikke at kører rulleskift. Han er stærk og rykker kæden over hver gang han går frem i en føring. Jeg prøver flere gange at forklare ham det på en pæn måde, men han fatter ikke en fin hentydning. For jer læsere der selv cykler, ved hvad det er for en type jeg snakker om, for jer andre, så fatter i ikke hvor provokerende det er når man sidder på grænsen efter et langt udbrud, og der så er en mand der spolere det ellers gode samarbejde. Jeg bandede ham langt væk inde i mit hoved, ikke mindst fordi jeg var ved at være presset.

Som sagt har jeg ikke holdt igen på noget tidspunkt, og jeg begynder at kunne mærke kramperne komme snigende når vi accelerer ud af svingene. Da vi mangler 5 km. kører vi ind i medvinden, og jeg holder mig nede bagved i gruppen. Jeg får lov til at sidde bagerst, og så længe der ikke er nogen der brokker sig bliver jeg siddende.


Det giver mig et meget tiltrængt hvil, og jeg var ved at være bange for at jeg ikke har de kræfter der skal til, men dette lille hvil kan jeg mærke gør underværker. Da vi kommer ud på hovedvejen hvor opløbet er på, begynder jeg at kører med rundt igen så jeg kan finde den position jeg gerne vil have før opløbet.


Opløbet at invitere i den grad til at åbne for tidligt, og jeg sad og mindede mig selv om netop ikke at lave denne fejl. Allerede ved 1.000 m. mærket er der to ryttere der prøver at stikke. Ballerup manden begynder at trække efter dem med mig på hjul. Da han er ved at være træt vil han have mig op og trække, men jeg ved at hvis jeg går frem og trækker nu, så er min chance spildt alligevel, så jeg bliver i hjulet. Øjeblikket efter kommer der tre ryttere blæsende forbi, jeg rykker med og kommer på hjul af en ordentlig klepperet.


Perfekt, en af rytterne falder fra, jeg bliver på hjulet og med 200 m. igen, åbner jeg med alt hvad jeg har og rykker forbi. Jeg får kørt en perfekt timet spurt, og jeg kunne efter det lange udbrud på små 70 km., ikke har gjort det en millimeter bedre. Jeg slutter på 2. pladsen, og er meget glad for at jeg nående mit mål, nemlig at komme på skamlen. At jeg så selv var med til at præge løbet fra start til slut, gjorde ikke den gode fornemmelse mindre god.


Ham der vandt løbet var den lille Næstved rytter som kørte fra starten. Stærkt at han til slut har power nok til at snyde os alle efter så mange km. ude i front. Han sprang en del føringer over i udbruddet, men vi lod ham, da der ikke var nogen der regnede med, at han havde mere at skyde med efter hans optimistiske togt. Sejt at han nappede den på hjemmebane.

Så fik jeg endelig lov til at komme op på den skamel :-)



Med min 2. plads har jeg nu samlet 19 point, og der er kun 5 point igen før jeg kan kalde mig C-rytter. Det satte tankerne i gang, og jeg overvejede om jeg skulle kører til Svendborg dagen efter for at se om jeg kunne skrabe flere point sammen. Tanken blev dog droppet igen. Til gengæld regner jeg nu alligevel med, at finde en løsning så jeg kan komme til at kører det sidste løb i denne sæson, på søndag. Så bliver det sjovt og se, om jeg kan kører mig på podiet igen, og dermed rykke op i C.

Og med sådan en cliffhanger siger jeg: over and out!

2 kommentarer:

  1. Fandme flot kørt! Vildt nok af ham Næstved-rytteren, han må satme have været træt af den vind til sidst!

    Der er jo snart ikke flere D-ryttere fra FBL tilbage som jeg kan køre med til næste år... Men krydser fingre for du kan komme i C, det ville være fedt for dig og klubben :)

    Lund

    SvarSlet
  2. Super update Michael. Tillykke.

    Steen P

    SvarSlet